I årskurs 4 arbetar vi mycket med läsning, ord, stavning och handstil – och att kunna anteckna för hand.
Efter höstlovet fick eleverna en ny läxa – Veckans ord 4. Det är ett gammalt klassiskt läromedel som i 30 kapitel behandlar 360 ord, stavningsregler och en del grammatik. Parallellt har vi pratat om handstil och att målet är att ha en läslig handstil och att ha så bra skrivflyt att orka skriva en A4-sida för hand.
ORD & STAVNING
Varje kapitel i Veckans ord behandlar 12 ord. Dessa ord har något gemensamt, framför allt hur de stavas och uttalas. Och det förklaras i en kort instruktion. Jag pratar också mycket om orden och ger flera exempel på hur de kan användas. På ett lekfullt sätt försöker jag få eleverna intresserade av olika ord och hur de hänger ihop. Och ofta leker vi med stavningen och prövar olika sätt att stava.
HANDSTIL
Många elever i årskurs 4 känner inte till att det finns ett bestämt sätt att forma bokstäver på. Många hittar på egna lösningar, och ibland liknar det mest små konstverk. Jag brukar säga att för att få upp skrivflytet och hitta en egen handstil så måste en forma bokstäverna på rätt sätt. De måste också skrivas rätt i förhållande till varandra. Vilka bokstäver ”går upp i taket” och vilka ”går ner i källaren”. Vi övar och rättar till.
Fick tips om att det finns kopieringsunderlag för att öva just handstil. Bra, ska ge det till de som behöver.
LÄXA
På måndagar går vi igenom veckans kapitel i Veckans ord-boken, ex. ”Kapitel 3 – Lyssna på vokalen”. Sen skriver eleverna upp alla tolv ord i ett skrivhäfte. Viktigt att stava rätt – och att forma bokstäverna rätt. När det är klart tas skrivhäftet och Veckans ord-boken med hem. I skrivhäftet ligger också en instruktion, ”Så formar du bokstäver”, för att kunna öva hemma. Vissa behöver knappt öva medan vissa behöver gjöra det flera gånger. Under veckan repeterar jag veckans ord, påminner om läxan och pratar om orden. Ser till att vi använder dem. Och sedan arbetar eleverna i lugn och ro hemma med läxan. På fredagen tas allt material med tillbaka til skolan. Då har vi också ett litet prov, i ett annat skrivhäfte. Jag kör klassisk diktamen. Säger först ”1. skal. Oskar har ett äpple med grönt skal. Skriv skal.” Alla elever lyssnar och skriver. På slutet går jag igenom alla orden igen. Och till sist går jag runt och rättar och kommenterar elevernas arbete. Något stavfel här och där och några bokstäver som behöver rättas till.
EXTRA
Nu i fredags så avslutade vi provet med att alla skulle skriva en egen mening med minst tre av orden. Och jag sa också att det var noga att meningen började med stor bokstav och slutade med punkt. ”Får man ha med fler ord än tre?”, var det någon som ropade. ”Ja, självklart”, svarade jag. I slutet av lektionen kom en elev fram och frågade om jag ville höra hennes dikt – en dikt med alla tolv ord. Wow!!
ANKIPANKI
Jag går runt i klassrummet med min AnkiPanki-stämpel och återkopplar till eleverna. Mycket populärt!!