Support

Logga in och skapa ett inlägg

1 – Logga in

Klicka på inloggningsknappen och logga in med ditt användarnamn och lösenord.

2 – Öppna adminpanelen

Gå till adminpanelen genom att klicka på länken i övre vänstra hörnet.

3 – Skapa nytt inlägg

Gå till “Inlägg” > “Skapa nytt”

4 – Jobba med innehållet i ditt inlägg

  1. Här skriver du titeln (rubriken) på ditt inlägg.
  2. Här lägger du in allt innehåll.
  3. För att lägga till bilder, film, dokument och annat lägger du till det med “Lägg till media”.
  4. Textstorlek, typsnitt, rubriker och annat är redan förinställt för optimal läsning och för att det ska fungera med både ljust och mörkt tema. Så för att det ska se enhetligt ut, använd de förinställda rubrikerna. Välj “Rubrik 2” för huvudrubrik och “Rubrik 4” för underrubrik och “Stycke” för vanlig brödtext. Givetvis kan du använda dig av fetstil, kursiv och liknande hur du vill.
  5. OBS! Om du laddar upp film – se nästa punkt.

4 – Video / Media

Om du laddar upp video, så kommer din film inte att synas när du redigerar och jobbar med ditt inlägg. Istället kommer en “kortkod” att visas (som i det inringade i bilden ovan). Det är helt korrekt, så du behöver inte göra något.
I bakgrunden så konverteras dessutom din film till de format som krävs för att den ska kunna visas på allt från mobiltelefoner till datorer (precis som Youtube). Det här kan ta ett tag beroende på hur lång din film är, men räkna med ca 4-5 gånger så lång tid som din film är. Så om du förhandsgranskar ditt inlägg och filmen inte fungerar är det bara att vänta ett tag tills det är klart.

4 – Bildgalleri / Media

Om du vill infoga ett bildgalleri istället för en bild i taget, se till att du väljer att det länkas till “Mediafil” i “Inställningar för galleri”. Då öppnas bilderna i en popup-ruta.

5 – Välj kategori

Välj ämne eller ämnen samt årskurs eller årskurser.

6 – Utvald bild

Välj en utvald bild som representerar ditt inlägg. Det blir omslagsbilden som syns i olika listningar.

7 – Publicera

Nu är du nästan klar och vill publicera. Här kan du välja mellan att “Spara utkast” – vilket endast sparar inlägget, så du kan jobba vidare med det senare. Det publiceras alltså inte, utan syns bara för dig.
Du kan givetvis tidsinställa om du vill att inlägget publiceras en viss tid.
Men… om du är klar, så klickar du på “Publicera”. Nu är du nästan klar.

8 – Skapa uppläst text

Det sista som är kvar – efter att du publicerat – är att skapa en ljudfil av din text för uppläsning. Klicka på “Create Audio” och vänta till det är klart. Inget annat behövs göra. Nu är du klar.

F.A.Q.

Jobba tillsammans – Co-authors

Om ni vill jobba flera personer i ett inlägg, så kan den som skapat inlägget välja att lägga till författare. Skriv in namnet i sökrutan och lägg till personen. Efter att du sparat dokumentet, kommer alla författare åt inlägget.

Back to top button