Presentation och analysmall (pdf): BARNBOKEN_2024_sid123
Arbetsbeskrivning: Bibblis_Barnboken-arbetsbeskrivning
En film om arbetet med Barnboken 2018: The Movie
(Obs, filmen får endast visas i undervisningssyfte och inte spridas vidare, tack.)
Böcker från bibblis.se:
- Ankis jätteblöder
- Cesar är ensam
- En ny vän
- Bibblis: Pandan och Rödpandan
PDF: Pandan-och-Rodpandan - Pandan-och-Rodpandan-1-5lfo9h (2)
- Max är rädd
- Ninni och den stora flytten
- Chipsmysteriet
- En drake och en enhörning (och en gunga)
- Pandan och ensamheten
- Arktis dansar balett
- Totte går vilse
- Kim och badringen
- Nalle vill inte sova
Barnboken
Del 1 – Läsa och analysera
I morgon kommer jag att gå igenom analysmallen och läsa och analysera en bok tillsammans med eleverna. Sen får de sitta tre och tre och göra samma sak med en egen bok. Det här kommer vi att upprepa flera gånger.
När jag har gjort det tre gånger tillsammans med klassen ska vi lägga de ifyllda mallarna bredvid varandra och se om vi kan hitta några likheter och skillnader mellan böckerna. Under punkten ”Något smart, roligt, snyggt, bra, spännande att komma ihåg!”, kan det vara smart att lyfta fram små detaljer i böckerna (som eleverna kanske inte tänker på). Ex, ansiktsuttryck, vad är det vår blick fastnar på, hur mycket text är det på varje sida, hur många personer/djur är det i berättelsen, finns det rim i texten osv.
Syftet är att fördjupa kunskapen om vad barnböcker handlar om och hur de ser ut med bild och text.
Det är också ett guldtillfälle att få eleverna att läsa högt för varandra!