Åk 4KemiNO

Konditorimysteriet – hemligt pulver

[1] Berättelse

Det är stängningsdags på Konditori Torget i Årsta. Den sista plåten med bullar är på gräddning och de tre anställda har precis bakat klart de sista kakorna inför morgondagens fredagsöppning. Konditoriansvarig Åsa Lindkrans passar på att vattna alla blommor i konditoriets café del och därefter ska hon räkna Konditori Torgets kassa. Men när Åsa Lindkrans öppnar kassaapparaten och ska börja räkna hur mycket pengar som finns i kassan, upptäcker hon att alla pengar borta! Hon har endast varit borta från kassan under den tiden hon vattnade blommor. Det enda hon nu ser är lite vitt pulver längst ner i kassalådan.

Vem kan ha tagit pengarna? Kan någon av de anställda ligga bakom detta? 

Detta blir ett spännande fall för Sann Detektivbyrå. Men för att lösa brottet så behöver Sann hjälp från några kemister som kan titta närmare på det hemliga pulvret. Konditori Torget behöver din hjälp med att lista ut vem som har tagit pengarna från kassan. Du är nu anställd som kemist på Sann Detektivbyrå🕵️‍♀️

De anställda har bakat hela dagen och har spår av olika vita pulver på sina kläder. Pulvret i kassan kanske stämmer överens med någon av de anställda?

De misstänka är: 

[1] Lena Marsipan👩‍🍳  –  pulver 1

[2] Awet Grädde 👨‍🍳 – pulver 2

[3] Elsa Smör 👩‍🍳 – pulver 3


[2] Uppgift

Du skall nu tillsammans med din labbpartner genomföra en undersökning. Ni ska undersöka det vita pulvret i kassan och sedan jämföra pulvret med de misstänka.


[3] Materiel

1 Skyddsglasögon 👓
1 Labbrock 👩‍🔬
1 Bricka
1 Testbricka med cirklar
1 Svart papper     
3 Burkar med vitt pulver från de misstänkta 
1 Burk med vitt pulver från kassan. Är markerad med:[*]
4 Stycken teskedar 
1 Bägare med vatten  
1 Pipett

(Bilaga materiel)


[4] Tabell

Du skall dokumentera undersökningen genom denna tabell. Skriv av tabellen i din bok!

Pulvret i kassan [*] [1] Lena Marsipa👩‍🍳 [2] Awet,Grädde 👨‍🍳 [3] Elsa Smör 👨‍🍳
Hur ser pulvret ut?  

 

 

Hur luktar pulvret?  

 

 

Hur reagerar pulvret med vatten?  

 

 

 

Slutsats:

Vem är den skyldiga?

Förklaring:

 

_________________________________________________________________________________________

[5] Metod 

Hur genomför ni undersökningen? 

  1. Rita av tabellen, skriv in rubrikerna och frågorna på rätt plats.
  2. Hämta materiel, se materiellistan ovan.
  3. Börja med att undersöka det hemliga pulvret från kassan. Lägg pulvret på testbrickan med cirklar. Ta en fråga i taget. Skriv ert svar på alla frågor.
  4. Undersöka sedan de misstänkas pulver. Lägg även dessa i varsin cirkel. Ta en i taget [1], [2], [3] och svara på alla frågor som ställs kring pulvret. Skriv även in dessa svar i tabellen.
  5. Jämför nu dina svar! Lista nu ut vem som är ansvarig för stölden! Vem kan det vara? 
  6. Skriv ner er slutsats och glöm inte att ge en förklaring till ert svar!

Tänk på att

Viktigt att genomföra din undersökning säkert!

  1. Var noggrann!
  2. Använd skedarna för att titta på pulvret!
  3. Lukta på pulvret genom vifta med handen ovanför burken.
  4. Om du spiller något, torka upp!

[6]Slutsats och förklaring

Diskutera tillsammans med eleverna, vilka slutsatser kan ni dra av undersökningen?

Ni kan även definiera begreppen ni använt tillsammans på tavlan.


[7] Vidare diskussion

Din uppgift är att utvärdera den här undersökningen.

  1. Vad skulle du ha gjort annorlunda om du fått möjligheten att genomföra samma undersökning?
  2. Kan vi lita på resultatet? Varför eller varför inte?
  3. Är resultatet tillförlitligt?
  4. Vad skulle du vilja undersöka under nästa lektion?

Lycka till! 

________________________________________________________________________________________

Vidareutveckling från NTA: temat Kemifösök

Eleverna har tidigare arbetat med NTA:s tema Kemiförsök och under detta arbete får eleverna studera hemliga pulver, samt träna på att göra systematiska undersökningar. Eleverna har därmed tränat på att genomföra liknande undersökningar. Nu ska de använda sina kunskaper och lösa ett detektivfall.

Läroplan

Centralt innehåll – årskurs 4–6

Systematiska undersökningar och granskning av information

– Indelningen av ämnen och material utifrån egenskaper.

– Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.

Sandra Dixon Leijon

Lärare: MA | NO
Klass: 4A, 4B, 4C

Liknande material

Back to top button