Svenska

SVENSKA åk 4-5-6

Planering av undervisning i svenska åk 4-5-6.

 

Svenska årskurs 4

HT  Uppstart:
19 Historiska gåtor, Bengt Fredrikson.
Titanic. 
 Egen läsning. 
Jag vill att eleverna ska få lyssna på texter som jag läser högt, att de ska få läsa egna texter och att vi ska kunna samtala om innehållet i våra texter. Vi besöker regelbundet skolbiblioteket och Årsta bibliotek.
= ALLA ska bli bättre läsare och få bättre läskondition.  
  Apstjärnan, Frida Nilsson. 

Tänka-med-pennan 

Veckans ord 

Handstil 

Jag läser boken högt samtidigt som eleverna lyssnar och följer med i texten. I slutet av varje sida stannar vi och antecknar, tänka-med-pennan. Det betyder att vi ritar och skriver namn, händelser ord osv för att förstå och minnas. Jag väljer varje vecka ett antal ord ur texten som vi har som veckans ord. Dessa skrivs i ett separat häfte där vi fokuserar på stavning och handstil. Test varje vecka.
= ALLA ska bli bättre läsare och få bättre läskondition.
= ALLA ska kunna anteckna läsligt för hand.
= ALLA ska känna till och följa några grundläggande stavningsregler.  
  Den stora läsutmaningen 

Läs till 1000 

 

Startar i slutet av september. Eleverna väljer egna böcker och har som mål att läsa 1000 minuter på en månad. De har ett underlag de fyller i var femte minut. I december firar vi med LÄSfest.
= ALLA ska bli bättre läsare och få bättre läskondition.
= ALLA ska läsa olika typer av texter.  
  Barnboken 
(start vecka 42)
 
Alla elever tar med sig sin favoritbarnbok till skolan och läser den högt för kompisarna i smågrupper. Vi analyserar böckerna tillsammans. Sen skriver och illustrerar eleverna två och två en egen barnbok som publiceras digitalt på bibblis.se. Förskoleklasserna bjuds in på sagostund.
= ALLA ska kunna läsa och analysera enkla berättelser.
= ALLA ska tillsammans med en kamrat kunna berätta en enkel berättelse med bilder.  
VT  Uppstart:
13 noveller för mellanstadiet.  Egen läsning. 
Jag vill att eleverna ska få lyssna på texter som jag läser högt, att de ska få läsa egna texter och att vi ska kunna samtala om innehållet i våra texter. Vi besöker regelbundet skolbiblioteket och Årsta bibliotek.
= ALLA ska bli bättre läsare och få bättre läskondition.  
  Tema texttyper:
Instruerande text 
Jag väljer ut en bra texttyp som vi arbetar med.
= ALLA ska kunna läsa och följa en skriftlig instruktion.
= ALLA ska kunna skriva en egen instruktion. 
  Faktatext: 

“Mjölkdjur” 

(Börja med Lejon och sluta med quiz)

 

Varje lektion inleds med en frågesport om djur, sex frågor. 

Vi läser faktatexter om djur, både i böcker och digitalt. Vi undersöker vad en faktatext är. Var och en väljer sedan ett eget djur, läser på om det och antecknar, och skriver en egen faktatext enligt en mall. Texten placeras på ett mjölkpaket. I botten finns en quiz-fråga till texten. Och som avslutning paras alla djuren ihop och bildar ett nytt hittepå-djur som presenteras för klassen. 

= ALLA ska kunna läsa enkla faktatexter om djur.
= ALLA ska kunna skriva enkla faktatexter om djur enligt en mall.
= Alla ska kunna samarbeta med en kompis och presentera ett nytt djur. 

  LÄSK – Läs och skrivutmaning  = ALLA ska bli bättre läsare och få bättre läskondition.
= ALLA ska läsa olika typer av texter.
= ALLA ska bli bättre på att skriva för hand. 
     
  Tema klassiker: 

Jorden runt på 80 dagar, Jules Verne. 

 

Alla elever läser en klassiker. Jag läser högt och sedan fortsätter eleverna på egen hand. Under läsningen följer de med på en världskarta och markerar resvägen.
= ALLA ska bli bättre läsare och få bättre läskondition.
= ALLA ska ha förståelse för vad en klassiker är och kunna återberätta texten på ett enkelt sätt. 
     

Svenska årskurs 5

Kommer…

Svenska årskurs 6

Kommer…

 

Lotta Bohlin

Lärare: SV | EN
Klass: 6A, 6B, 6C

Liknande material

Back to top button