Svenska

Eldens hemlighet, av Henning Mankell

“Att läsa är att förändra sitt sätt att tänka,
och kommunicera med andra”

Nu ska vi läsa Eldens hemlighet av Henning Mankell.

“Sofia springer i natten. Hon är rädd. Vad är det som jagar henne? Ett
odjur som inte ens har ögon? Hon måste gömma sig, vika av från den
stig hon känner så väl. Hon gör ett hopp som hon sett antiloperna göra.

Och då vet hon.
Det var just det odjuret ville. Att hon skulle lämna stigen. Det farligaste
av allt! Nedgrävda i jorden finns beväpnade soldater som ingen kan se.
Som bara väntar på att en fot ska trampa på dem.”

Du ska kunna lyssna på boken, och läsa själv, och föra anteckningar för att minnas och förstå.

Du ska muntligt och skriftligt kunna svara på frågor till texten.

Du ska kunna samtala om innehållet i texten samt dela dina egna tankar och åsikter.

Du ska kunna skriva en sammanfattning av boken samt välja ut och beskriva tre händelser och kommentera dessa.

Tips före, under och efter läsningen!
– Lyssna på Henning Mankell i “Min sanning“. Lyssna på de inledande minuterna och hoppa fram till 19 minuter då Henning talar om sin relation med verklighetens Sofia.
– UNICEF “Börje Salming möter föräldralösa barn i Mocambique“.
– Frågor till boksamtal: EH_boksamtalsfrågor
– Sammanställning av de fyra sista uppgifterna: EH_1-2-3-4_slutuppgift

Kommentar:

Kapitel 1-5.
Jag börjar med att prata om Mocambique och lite kort om landets historia. I år visade jag även filmen när Börje Slaling möte föräldralösa barn i Mocambique. Sen läser jag kapitel 1 högt och öppnar för tankar och reflektioner. Under tiden jag läser antecknar eleverna dagens datum, kapitelnummer, vilken sida vi är på och egna anteckningar för att minnas och förstå kapitlet. När jag har läst klart får alla elever läsa igenom sina egna anteckningar och hitta på ett nytt kapitelnamn. Samma sak hela boken. I kapitel två bygger jag sedan på med att de även ska svara på frågor till texten och i kapitel tre läsa högt själva för en kompis. Efter kapitel 4 börjar vi prata om sammanfattningar och hur de skrivs. Vi använder anteckningarna för att ringa in vad som är viktigast. Kapitel 5 bör läsas i helklass. Innehållet är så starkt att stöd behövs.

Kapitel 6-12
Här varierar jag så att vissa kapitel läser jag högt och vissa kapitel läser eleverna högt i mindre läsgrupper. Mycket fokus på frågor till texten, diskussioner i klassrummet och att skriva sammanfattningar. Efter kapitel 6 gör alla elever en egen fyrspaltare (se Aiden Chambers). Fyra spalter med rubrikerna Jag gillar… /Jag gillar inte… / Jag undrar…? / Jag kommer att tänka på…! Det här tas upp igen på boksamtalet. Efter kapitel 8 pratade vi lite extra om Mocambique. Eleverna fick i uppgift att skriva ett faktablad om landet.

Efter läsingen

Fyra uppgifter som ska redovisas på olika sätt. Läs mer här: EH_1-2-3-4_slutuppgift
Börja med “Affischen”, som en bra repetition av boken.
Gör klart faktabladet.
Skriv sammanfattningen. Tänk på att du inte ska återberätta boken utan sammanfatta de viktigaste händelserna. Välj ut tre händelser och beskriv dem. Sedan ska du kommentera dessa händelser. Här är det viktigt att ta i. Vad tycker du om den specifika händelsen? Varför? Förklara!
Avslutningsvis genomförs ett boksamtal i halvklass. Som förberedelse har vi gjort en gemensam fyrspaltare som är med under samtalet. Här finns även ett par frågor kopplade till innehållet.’

Exempel på elevarbeten:

Återkoppling efter avslutat arbete

Anteckningar
Affisch
Faktablad
Samtal
Sammanfattning

 

Lotta Bohlin

Lärare: SV | EN
Klass: 6A, 6B, 6C

Liknande material

Back to top button