Åk 6Svenska

Skattkammarön – en klassiker!

Nu är det dags att läsa Skattkammarön – en klassiker!
Men vad är egentligen en klassiker? Och vem är Robert Louis Stevenson?

Under fyra veckors tid ska vi läsa Skattkammarön, av Robert Louis Stevenson. Alla elever får en varsin bok att läsa i och ett anteckningsblock för att göra anteckningar i. Vissa kapitel läser jag högt, och eleverna antecknar. Och vissa kapitel läser eleverna högt eller enskilt, och antecknar. Vi “tänker-med-pennan” för att minnas och förstå.

Boken gavs ut första gången 1883. Vi har läst en bearbetad version på svenska skriven av Cecilia Davidsson och Mats Minnhagen, (bilden lägst till vänster nedan). Ändå kul att titta på olika boksomslag och diskutera likheter och skillnader.

Vecka 1-2 (del 1-3)

Jag läser första delen högt, sidan 1-36, och antecknar på tavlan. Under läsningen stannar jag upp och samtalar om innehållet i texten. Jag berättar också om vad en klassiker är och hur den påverkar vår kultur i dag, vem Robert Louis Stevenson var och visar bilder på Skattkammarön.
Sedan läser eleverna del 2-3, sidan 37-78, i mindre grupper eller enskilt. Som avslutning får de ett antal frågor att besvara.

Vecka 3-4 (del 4-6)

Jag läser fjärde delen högt, sidan 80-100, och antecknar på tavlan. Jag visar en del bilder kopplade till berättelsen eller bokens tema, som vi samtalar om. Vi pratar också om vad sjömän och pirater är, och läser på om dem (Ungafakta/Pirater, Topp 20 fakta om pirater, UppdragX/Pirater). Sedan läser eleverna klart boken, sidan 102-155. Avslutningsvis har vi prov, läsförståelsefrågor och reflektionsfrågor.

Provfråga 7: Sjörövare tycks ha sina egna regler och tar vad de vill ha utan att fråga. Känner du till några andra grupper eller personer som beter sig på ett liknande sätt? Förklara!

”Asså jag vet att till exempel Putin med sin ryska armé gör vad de vill, de dödar civila männsikor i Ukraina. Det står att man inte får göra det annars är det en brott. Som man kan bli fängslad för flera år, men de bryr sig inte”.

”Tjuvar, Rånare, Terrorister och ortenkrimminella liknar lite sjömän på det sättet att alla är rädda för dem. Dom tar ju saker och mördar och gör som dom vill”.

”min brosha (jag gissar att det förklarar sig själv)”.

Avslutningsvis

Jag undervisar i svenska i två klasser i åk 6, sammanlagt 52 elever. 45 elever tyckte om boken! Några som inte brukar gilla att läsa i skolan tyckte om boken.

Jag tyckte att arbetet med boken fungerade riktigt bra. Det här med att det är en klassiker som har funnits i många år och till och med har gjort avtryck i modern tid påverkade eleverna på ett positivt sätt. Vi har kunnat samtala om olika kopplingar till texten och några elever har tagit med sig äldre exemplar och visat och kunnat hitta spännande information på nätet. Vi har också lärt oss en hel del om sjömän och pirater.

Extra:

Youtube: How to draw a cartoon parrot!

Lotta Bohlin

Lärare: SV | EN
Klass: 6A, 6B, 6C

Liknande material

Back to top button