Åk 6Svenska

BOK-sport

“Tänk om läsning och läsförståelse var en gemensam aktivitet – som en sport, med träningspass, teknikövningar och match!”

 

Material för att köra igång en veckas BOK-sport. Tre träningspass och en match.

UPPVÄRMNING

10 ord från dagens text skrivs på tavlan (i vita rutan om du har bilden ovan på en projektor). Läs orden högt och svara på eventuella nyfikna frågor. Fråga om eleverna kan lista ut vad dagens text handlar om med hjälp av orden. Alla elever skriver av de tio orden i sitt skrivhäfte.

LÄS!

Dela ut dagens text till alla elever (klassuppsättningar av böcker, läromedel eller uppkopierade texter). Berätta att alla elever har fått samma text och att de ska läsa den under 20 minuter. Berätta gärna kort vad det är för typ av ext, och eventuellt någon strategi för läsningen. Klar? Skriv en sammanfattning av texten i ditt skrivhäfte. Använd alla tio ord.

SAMTAL

Under tiden eleverna läser har jag delat ut ett varit spelkort till dem, placerade upp och ned. När lästiden är slut vänder alla på korten och letar reda på sin grupp. Alla ess i en grupp, alla tvåor i en grupp, alla treor i en grupp osv. Alla hjärter-kort kommer och hämtar frågor och svarspapper, och lämnar in när arbetet är klart.
Först fyller alla i gruppen i sina namn. Sen läser de i tur och ordning frågorna och skriver svar och hjälps åt att svara, helst utan att titta i texten. Sista frågan kräver kollektiv eftertanke. Svaret står mellan eller bortom raderna. Avslutningsvis fyller var och en i sista fältet – “Jag kommer att tänka på/Jag undrar”.

REFLEKTION

När alla har gått tillbaka till sina platser drar jag ett spelkort (lottar) till varje fråga och låter eleverna svara på en av frågorna muntligt. Eventuellt finns det fler svar och tankar som kan lyftas i helklass.

UPPVÄRMNING

Gå igenom veckans texter, bara som en kort repetition. Eleverna läser sina egna sammanfattningar i sina skrivhäften

MATCH

Eleverna tar fram sina datorer och öppnar ett digitalt formulär och svarar på tolv av veckans frågor. De som vill får hämta texterna.

UTVÄRDERING

Eleverna utvärderar upplägget med BOK-sport i ett nytt formulär. Klar? Läs en egen bok.

RESULTAT

Eleverna får återkoppling på “matchresultatet”, max 12 poäng. Jag återkopplar också deras arbetsinsats under veckan kopplat till utvärderingen av upplägget.

Vill du pröva? Ett övningsexempel: BOK-sportEtt övningsexempel

***************** Reflektion från första veckan: *****************************

BOK-sport TRÄNINGSPASS måndag, tisdag och onsdag.
Vi läste “Robbie kan inte vakna” (ur boken Coolt av Michael Morpurgo), “Vad är en orkan? Röd varning för orkan. Vem är du Monica Zak?” (ur Läsrummet åk 5 och Alex Dogboy av Monica Zak) och “Hjärnstark – Så blir du mer fokuserad” (ur boken Hjärnstark av Anders Hansen). Bra fokus i klassrummet. ALLA läste. Några blev klara innan klockan ringde. De två sista texterna läste jag högt för en trött elev i ett grupprum.

Bra samarbete i grupperna. Lite svårt att hitta bra grupprum/lugna platser. Men fint att se att det tydliga upplägget fungerade. Tydliga roller som engagerar alla i gruppen.

Bra med muntlig reflektion i helklass. Bra att jag lottade fram eleverna.

BOK-sport MATCH! fredag.
På veckans sista dag sa jag att det var “Match!”. Att var och en skulle få svara på tolv av frågorna individuellt. Texterna fanns tillgängliga men de flesta kom ihåg svaren. Till sist fick alla elever utvärdera upplägget med BOK-sport. Intressant att “duktiga blyga läsare” och “de som tycker at det är jättetråkigt att läsa” tyckte att upplägget var dåligt. De som “kämpar på med läsningen” och “de som är lite långsamma” och “de som tycker att det är roligt att läsa” tyckte att upplägget var bra eller jättebra.

Personligen tycker jag att det gick riktigt bra! Kommer definitivt köra två veckor till. På måndag ska jag plocka fram några gamla nationella prov-texter.

Elevernas samlade utvärdering av upplägget med BOK-sport:

 

***************** Avslutande reflektion efter tre veckor: *****************************

Träningspassen har fungerat riktigt bra. Har funderat en hel del på vilken typ av texter vi ska läsa, och längden. Helt ok om alla inte hinner läsa klart. Då hjälper gruppen till när det är dags för samtal. Vid något enstaka tillfälle har jag läst högt för en elev i grupprummet.

Matcherna har också fungerat bra. Jag har gjort Forms-dokument som eleverna har svarat i digitalt. Vid matchtillfället har jag tagit fram alla veckans texter och gjort en kort tillbakablick. Det är helt ok att komma fram och hämta en text under pågående match. Om någon har varit borta vid ett lästillfälle hinner hen läsa ikapp den texten och svara på frågorna.

Det som är slående är vilket otroligt bra fokus det har varit under lässtunderna och matcherna. Samtalen är ofta bra, men det finns grupper där samarbetet inte riktigt fungerar som förväntat.

Några röster från eleverna. “Vilka fördelar ser du med upplägget?”:
“Man blir bättre på att läsa och får prata med folk”.
“Man får jobba i en grupp”.
“Att man får jobba med andra än man brukar”.
“Det roliga är att man slipper läsa och svara på frågor i ett häfte själv. Det är roligare att jobba med andra”.
“Att jag har läst mer”.
“Att man blir bättre på att förstå texten”.
“Att man får läsa olika teter som man annars kanske inte skulle läsa”.
“Att grupperna lottas ihop så att man får vara med andra än man brukar”.
“Jag gillar att alla läser samma text”.
“Man får diskutera och sen svara på frågorna”.
“Det var kul. Jag skulle vilja att vi gör det igen”.
“Man lär sig nya ord. Och blir kanske bättre på att stava?”.
“Jag tror att jag läser bättre när jag vet att jag ska prata om texten i en grupp med andra”.
“Jag är ganska blyg så det är läskigt men också bra för mig att öva”.

Några röster från eleverna. “Vilka nackdelar ser du med upplägget?”
“Jobbigt för dom som är blyga”.
“Ibland hinner jag inte läsa klart”.
“Ibland funkar inte grupperna så bra”.
“Det var inte så roligt”.
“Ibland jobbar inte alla i gruppen och då får vissa göra mer jobb”.
“Inga”.

 

Lotta Bohlin

Lärare: SV | EN
Klass: 6A, 6B, 6C

Liknande material

Back to top button