Poesi i åk.6, 6 veckor i november-december 2020.
Nu ska vi arbeta med poesi. Läsa, lyssna, skriva, berätta, känna och rimma. Sno som en kung!
LITTERATURTIPS: Kärlek & Uppror, Hunger, Berör & Förstör,
LÄSA – ”Du har tappat ditt ord”, av Nils Ferlin
Nu är det dags för första verktyget!
Det är något magiskt med talet tre. Allt låter bra, snyggt eller sant om en säger det tre gånger. Första verktyget att öva är alltså att säga tre gånger, att ha tre rader, tre stycken eller ha en följd av tre ord.
- Tro, hopp och kärlek.
- Blod, svett och tårar.
- Störst, bäst och vackrast.
SKAPA – Tretal, Bygg om en dikt (kylskåpspoesi)
- Klipp Sönder din dikt i enstaka ord eller meningar.
- Bygg en ny dikt av orden.
Flytta runt. Gör om. Läs och smaka på orden och texten. - Klistra fast orden på ett färgat papper.
ÖVA – Rim
Karin Boye använder bland annat rim för att hitta rytm och mening i sina texter. Använd gärna ett rimlexikon om du vill ha hjälp att hitta olika alternativ.
SKAPA – PandemiPoesi a la Boye
- Läs texten ”Skydda dig och andra från smittspridning” från Folkhälsomyndigheten.
- Välj ut fem meningar eller delar av meningar.
Skriv en ny mening, efter varje mening från texten, som rimmar på slutet (se Boyes text). - Sammanställ dina fem meningar från texten tillsammans med dina fem nya meningar, på samma sätt som Boye har gjort. Skriv en rubrik, e. ”I pandemin”.
La belle époque (franska, den vackra/ljuvliga epoken) är ett uttryck som uppstod före första världskriget för att främst karaktärisera en fredlig period i Frankrikes historia, som sträckte sig från landets nederlag i fransk-tyska kriget 1871, fram till världskrigets utbrott 1914. Begreppet används även generellt för att beteckna den då rådande tidsandan i Europa.
Uttrycket återspeglar positiva samhällsförändringar, som ägde rum under perioden och stämningar som tillväxt, sorglöshet och framtidstro, men också ett nostalgiskt tillbakablickande, som uppstod i det traumatiserade Frankrike efter kriget. (Källa: Wikipedia)
ÖVA – Anafor, Epifor och Upprepning
- Anafor (före): Börja meningar med samma uttryck. Tänk ”I have a dream…”
- Epifor (efter): Sluta meningar med samma uttryck. Det kommer att låta lite reklamfilm, fast snyggt.
- Upprepning betyder helt enkelt att skriva samma sak flera gånger i dikten.
SKAPA – Anafor och upprepning (Jag är… -meningar)
- Brainstorma tillsammans och skriv all skit ni kan komma på. Vad du är rädd för, arg över eller hatar!?
- Välj ut något från er brainstorming och skriv en ”Jag är… -mening”.
Tänk på att bygga din mening så att den som läser känner eller ”ser” något. - Tuscha en eller flera meningar med svart penna på rosa papper.
SKAPA
- Skriv två listor. En med rubriken ”Ring ut!”, dvs allt du vill säga hejdå till det här året. Och en lista med rubriken ”Ring in!”, dvs allt du ser fram emot och längtar efter under det nya året.
- Välj ut ett stycke ur ”Nyårsklockan” och skriv en egen Ring in och Ring ut text.
- Vilka stilfigurer kan du använda som skapar rytm och mening i din text?
- Skriv rent och läs!
Jag: ”Vilka brukar rimma på julklapparna?”
Eleverna: ”Vad är det?”
Ok. Det är inte så många elever som skriver julklappsrim, eller får julklappar med rim. Skriv en lista på julklappar och låt eleverna få rimma på klapparna. Obs! Avslöja inte innehållet – det ska mottagaren göra.
Det här är en berättarteknik som används runt om i hela världen. Det handlar om att du tar en boksida, eller vilken text som helst, och väljer ut ord och meningar som betyder något för dig och berättar något. Sedan tuschar du över allt annat. Kvar finns dina ord. Det här kan göras mer eller mindre kreativt.
- Ta en sida ur en bok.
- Skumma igenom texten och ringa in de orden som du fastnar för med blyertspenna. Läs igenom.
- När du känner dig nöjd tuschar du även resten av texten med en svart tuschpenna.
Om du söker på #blackoutpoetry på Internet så får du se en hel del kreativa och konstnärliga sidor.
Testa! Det är en ganska overklig känsla när en ny text framträder.