Åk 5Svenska

NovellMix

NovellMix

Under åtta veckor har vi arbetat med att läsa och analysera olika noveller. Och samtidigt har vi skrivit tre egna noveller, inspirerade av texterna vi läst. Arbetet avslutades med ett NOVELLprov.

Först läste vi “Mördaren i parken” och diskuterade vad en novell är. Sedan läste vi och analyserade ett antal olika noveller i smågrupper som inspiration. Efter det läste vi “Som en fisk i vattnet”, snodde själva idén till texten och skrev en egen novell, under två veckor. Texten läste eleverna hemma som läsläxa. Samma sak med “Necrophorus vespiloides” och “En annan Amina”. Under dessa veckor har undervisningen handlat mycket om gestaltningar, stycken, stavning, ledtrådar, rubrik, vändpunkt, dialog, beskrivningar, inledning, öppet slut osv. Till slut blev det ett skrivprov. Ett antal modeller fr noveller presenterades och skrivtiden var 60 min.

Vecka 1

Läsa arbetets första novell och analysera den. Vi läste “Mördaren i parken” av Lena Ollmark.
Kommentar: Berättelsen var kort, lite läskig och hade ett oväntat slut.
Klassen delades in i grupper och högläste olika noveller för varandra och analyserade texten med hjälp av ett antal frågor.
Vad är en novell? Vi går igenom de olika delarna, både innehåll och form, de kommande veckorna.

Vecka 2-3

Läsa och analysera “Som en fisk i vattnet” av Mårten Melin.
Sno idén och skriva en egen text med titeln “Hus(o)djuret”.
Berättelsen börjar med att din vän får ett husdjur, trots att det var du som alltid hade önskat dig ett. Men snart upptäcker du att det är något som inte stämmer. Hur slutar det?
Skriv en novell på max 1000ord.

 

Vecka 4-5

Läsa och analysera “Vespilloides Necrophorus” av Oscar Kroon.
Sno idén och skriva en egen text med titeln “Olyckan”.
Berättelsen börjar med en olycka, eller närmare bestämt en olycksplats. Men vad är det som har hänt?
Skriv en novell på max 1000ord.

 

Vecka 6-7

Lyssna på och analysera “En annan Amina” av Elin Lindell ur serien Sommarkärlek på UR.
Sno idén och skriva en egen text med titeln “Lögnen”.
Berättelsen börjar med att huvudpersonen lite oväntat ljuger om något. Och ljuger igen och igen. Men hur slutar det?
Skriv en novell på max 1000ord.

 

Vecka 8

Vad är viktigt att tänka på när en skriver en novell?
Vad är det som gör läsaren intresserad?
Vilka styrkor och svagheter har din text?

NOVELLprov

Rätta alla texter och återkoppla.

FORTSÄTTNING
Alla elever väljer sin bästa novell och bearbetar den en vända till. Sen sammanställer vi och publicerar en novellsamling på Bibblis. Vem vet, det kanske även blir ljudböcker.

 

Lotta Bohlin

Lärare: SV | EN
Klass: 6A, 6B, 6C

Liknande material

Back to top button