Åk 4Svenska

BOK-sport årskurs 4

”BOK-sport”

Nu ska vi läsa åtta olika böcker och samtala om innehållet i mindre grupper. Till sist ska var och en få visa sin förståelse och dela sina reflektioner. BOK-sport handlar om att göra läsning och läsförståelse till en gemensam aktivitet!

När mina barn var små hade de ”leklådor och lekgrupper” på förskolan. Tre dagar i veckan delades barngruppen upp i ett antal mindre grupper. Varje grupp fick en ”leklåda” med ett visst tema, ex. ”det brinner”, ”laga mat”, ”superhjältar” osv. Varje grupp kastade sig över lådan och utforskade innehållet. Snabbt var leken igång. Jag tänker att det här kanske går att översätta till läsning eller ”läslådor”. Varje bok har en egen låda det är det jag kallar för UPPVÄRMNING i min beskrivning.

Första boken vi ska läsa är På plats i tiden – Vide i Lund. Jag ska leta fram en gammal mejsel, bilder på runstenar och domkyrkan i Lund och kanske en bärnsten eller en tygbit eller kanske en kålrot. Lägger några färgläggningskopior av en drake och domkyrkan i botten på lådan.

Feedback från förra omgången av BOK-sport i åk 6.

Det var många elever som tyckte om upplägget. Framför allt lite svagare, långsammare och ointresserade läsare. Men även goda läsare upplevde att det blev roligare. Hela poängen är att samarbeta kring förståelsen, både med hjälp av frågor men också att få dela tankar och erfarenheter med varandra. Elever som lär elever.

Några röster från eleverna. ”Vilka fördelar ser du med upplägget?”:
”Man blir bättre på att läsa och får prata med folk”.
”Man får jobba i en grupp”.
”Att man får jobba med andra än man brukar”.
”Det roliga är att man slipper läsa och svara på frågor i ett häfte själv. Det är roligare att jobba med andra”.
”Att jag har läst mer”.
”Att man blir bättre på att förstå texten”.
”Att man får läsa olika texter som man annars kanske inte skulle läsa”.
”Att grupperna lottas ihop så att man får vara med andra än man brukar”.
”Jag gillar att alla läser samma text”.
”Man får diskutera och sen svara på frågorna”.
”Det var kul. Jag skulle vilja att vi gör det igen”.
”Man lär sig nya ord. Och blir kanske bättre på att stava?”.
”Jag tror att jag läser bättre när jag vet att jag ska prata om texten i en grupp med andra”.
”Jag är ganska blyg så det är läskigt men också bra för mig att öva”.
.

Upplägg:
Den här gången har jag valt att vi ska läsa digitala böcker. Bra att vi kan öva på det och att det finns möjlighet att lyssna och samtidigt följa med i texten. Böckerna är olika långa vilket gör att jag kan anpassa tidsåtgången till veckans lektioner. Alla titlarna finns på Inläsningstjänst.se/Polylino.

Planen är att börja med På plats i tiden – Vide i Lund. Varje bok introduceras med några ord, bilder och föremål, för att skapa nyfikenhet. Det kommer att ta två lektioner eftersom boken är 40 minuter lång. 20 minuters läspass är lagom. Efter vare läspass har vi diskussion i mindre grupper. Samma vecka hinner jag även med Fakta om Malala eller Fakta om Astrid Lindgren eftersom de är kortare och vi hinner läsa en av dem på en lektion. På fredagen gör jag ett klassiskt läsförståelsetest där jag väljer ut några av frågorna som grupperna har diskuterat under veckan. Syftet med testet är att alla har chans att visa vad de har lärt sig under veckan.

LÄNK: På plats i tiden – Vide i Lund. Läsnyckel från Hegas förlag.

Exempel på arbete med första boken:

LÄNK: Fakta om Astrid Lindgren. Lärarhandledning från Nypon förlag. Elevmaterial från Nypon förlag.
LÄNK: Splej 1 – Mysteriet på kyrkogården. Läsnyckel från Hegas förlag.
LÄNK: På plats i tiden – Lin vid muren. Läsnyckel från Hegas förlag
LÄNK: Malala (lärarhandledning, Nypon förlag)

Lotta Bohlin

Lärare: SV | EN
Klass: 6A, 6B, 6C

Liknande material

Back to top button