Nu i vår ska vi läsa Zombieöverlevnad, eller ”Bli en zombieöverlevnadsexpert”, av Herman Geijer. Hur förbereder du dig för en katastrof? Lyssna på överlevnadsexperten Herman.
GRUNDBEHOV: VARM, TORR, MÄTT = GLAD
STEG 1: Var förberedd – grundbehov STEG 2: Var förberedd – hantera krissituationer STEG 3: Var förberedd – leva i olika situationer
Vecka 2-5: ”Zombier” Läsa bokens första del.
Vecka 6-8: ”Krisberedskap och överlevnad – hemma och i naturen” Läsa bokens andra del.
Vecka 10-11: ”Samhällets beredskap” Läsa bokens tredje och sista del.
Vecka 12-13: ”Tältprojektet” Under vecka 12 delades eleverna in i fyra grupper med olika uppdrag (se bild nedan). De fick sedan ganska fria händer att formulera sin del av ”Tältprojektet”. Som handlar om att hela åk 3 bjöds in för att ta del av sexornas arbete om KRISBEREDSKAP, såväl ute som inne.
Stockholm vatten https://www.stockholmvattenochavfall.se/skolsajten/arskurs-46/ (infomaterial filmer och övningar för barn) https://www.stockholmvattenochavfall.se/kundservice/informationsmaterial/om-stockholm-vatten/broschyrer-och-filmer/filmer/ (filmer, ex rundvandring i Henriksdal)
Tips på aktiviteter: – Utforska skyddsrummen på Årstaskolan. – Leta rätt på VMA-tutan vid Vättersparken – Registrera skolans hjärtstartare – Skriva en berättande text – Samlas i Årstiden och fundera på vad vi behöver för att kunna vara ute 1 tim, 1 dag och 1 vecka. – Bygga en ”BUG”, Bug Out Bag. – Mythbusters testar ”Zombiehord” – Hålla sig i form – Första hjälpen – Vattenförsörjning – Våra fem grundbehov: Mat, sömn, information, värme och vatten (Tips & Råd civil.se)