Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften./Lgr22
Alla elever ska regelbundet få läsa olika typer av texter i skolan, både enskilt och tillsammans. Alla elever ska också få arbeta med olika strategier och metoder för att bearbeta och förstå texternas innehåll. Och alla elever ska få möjlighet att visa sin förståelse, både enskilt och tillsammans.
På gruppnivå
- Individuell läsning där eleven själv väljer texter.
- Biblioteksbesök och möjlighet att hitta litteratur.
- Gemensam läsning och samtal om innehållet.
- Läsutmaningar.
- Tillgång till inlästa texter att lyssna på.
Extrainsatser
1.) Elever som behöver extra stöd med den individuella läsningen, regelbundna tillfällen att öva och stöd med att hitta olika typer av texter.
1a) Regelbunden lästräning, dvs avkodning, individuellt eller i en liten grupp.
1b) Variera sin läsning genom att få stöd med att hitta olika typer av texter på rätt nivå.
1c) Strategier och verktyg för att läsa regelbundet för att öka läskonditionen.
2.) Elever som behöver extra stöd med läsförståelsearbetet.
2a) Arbeta med klassisk läsförståelse, korta texter med tillhörande frågor. Enskilt eller i par.
2b) Arbeta med läsning och läsförståelse i liten grupp tillsammans med en vuxen. Läsa högt och tala om innehållet. Reflektera tillsammans.
Höstterminen 2022
Läsgrupp 2b
En vuxen och tre elever per grupp i 30 minuter.
Högläsning, en elev i taget, och arbete med läsförståelse.