Vi avslutar vårterminen med att läsa ”Jorden runt på 80 dagar” av Jules Verne. Eleverna får ett eget exemplar av boken samt en resedagbok. I den antecknar vi kapitel för kapitel för att minnas och förstå. Här finns också en världskarta så att vi kan följa resvägen. Vissa kapitel läser jag högt och vissa läser eleverna själva eller i smågrupper.
”Vad är en klassiker?”
”Vem är Jules Verne?”
Första veckan:
Läsa kapitel 1-8 (31 sidor) och anteckna och fylla i kartan.
Sen svarar alla individuellt på ett antal läsförståelsefrågor i ett formulär på datorn.
Gör en ”How to draw an elephant”.
Hur fungerar det här med olika tidszoner?
ORD: betjänt, vad, detektiv, droska, ångbåt,
Andra veckan:
Läsa kapitel 9-10 (9 sidor) och anteckna och fylla i kartan.
Skriv en fråga till varje kapitel, 1-10, som en frågesport.
Läsa kapitel 11-14 (19 sidor) och anteckna och fylla i kartan.
Sen svarar alla individuellt på ett antal läsförståelsefrågor i ett formulär på datorn.
ORD: sekt, opium, hasch, bål, maharadja, sabel,
Tredje veckan:
Läsa kapitel 15-21 (26 sidor) och anteckna och fylla i kartan.
Fjärde veckan (kortvecka):
Läsa kapitel 22-25 (19 sidor) och anteckna och fylla i kartan.
Femte veckan (kortvecka):
Läsa kapitel 26-30 (18 sidor) och anteckna och fylla i kartan.