Åk 5NOTeknik

Programmering – Scratch – Water divers

Styr en egen Sprajt – Water divers!


Viktiga ord: sprajt, kod, för alltid (loop), koordinatsystem, x och y axel.


a) Titta på filmen och följ instruktionerna

  1. Börja med att ta bort Scratch katten.
  2. Välj en egen Sprajt, diver1 eller diver2.
  3. Välj bakgrund, ”Underwater2”
  4. Vi ska nu flytta Sprajten genom att ändra x – värdet (sidledes ->). Tänk på hur ett koordinatsystem fungerar. Se bild nedan.
  5. Följ instruktionerna från filmen och koden nedan. Du kan också ta hjälp att se koden i programmet. Tryck då på se inuti.
  6. När du är klar med koden. Skriv ner koden i din teknikbok. skriv Rubriken ”Styr en egen Sprajt” och vilket datum det är! Glöm inte att du kan färglägga dina koder!

b) Så här ser den färdiga koden ut:

Lycka till! 

 

Sandra Dixon Leijon

Lärare: MA | NO
Klass: 4A, 4B, 4C

Liknande material

Back to top button