“I en skruttig Volvo sladdar Gorillan in på barnhemmet Renfanans välkrattade grusgång. Hon vet genast vilken unge hon vill ha. Stackars Jonna! Hon som drömt om en mamma som luktade parfym och gick i tjusiga kläder. Gorillan är stor och klumpig – och luktar apa…” Av Frida Nilsson, 2005.
Vi inleder terminen med att läsa Apstjärnan av Frida Nilsson. Det är berättelsen om barnhemsbarnet Jonna som blir adopterad av Gorillan.
Vi kommer framför allt att arbeta med läs- och hörförståelse men även elevernas individuella läsförmåga.
Jag högläser och eleverna antecknar. Vi stannar upp och samtalar om innehållet i texten, pratar om nya ord, roliga liknelser och försöker räta ut frågetecken. Eleverna får lära sig strategin tänka-med-pennan. De handlar om att göra enkla anteckningar, kapitel för kapitel, för att minnas och förstå. Jag visar och förklarar och eleverna härmar med mer eller mindre stöd. När vi har kommit igång läser eleverna delar av texten själva, och antecknar.
Boken finns inläst på http://inläsningstjänst.se
MÅL – Att öva på
- Att kunna lyssna på texten och hänga med i handlingen.
- Kunna anteckna för att minnas och förstå.
- Kunna samtala om innehållet.
- Att kunna läsa delar av texten med visst flyt.
Arbetsformer
Du ska kunna lyssna när någon läser högt och göra egna
anteckningar. Du antecknar delar av innehållet i texten för att minnas och förstå. Du deltar i samtal om innehållet och visar därmed din förståelse och bidrar till andras förståelse. Du kan berätta vad du själv tänker och tycker och du kan även lyssna på andras tankar och reflektioner.