Åk 5Engelska

English – WordSearchLive

Hi,
It’s time to practice our speaking skills.

I muntliga framställningar, och interaktion, av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen. (Lgr22)

MÅL: Du ska kunna samtala med 2-3 kamrater på engelska kring det givna materialet.
1.) Warm-up! “A Place I Like”.
2.) “Three Pictures – Describe what you see”.
3.) Cards – “What do you like best? And why/why not””.
4.) WordSearchLive “Food”. Three secret words.

BEDÖMNING: För att bli godkänd ska du kunna formulera dig enkelt och begripligt med fraser och meningar så att de som är med i samtalet förstår. Du ska också visa att du förstår vad de andra säger. För att höja kvaliteten på ditt samtal bör du ställa frågor och bredda och fördjupa ditt och andras resonemang.

Lesson 1 – Introduction.“We are going to practice our speaking skills. You need a note book. Draw one or more emojis and glue them on”.

”Our first themes are MY FAMILY and INTERNET. And you need to get prepared with a list of five secret words for each theme. When you talk to your friend you want him/her to say your secret words”.

 

 

 

KOMMENTAR KRING UPPLÄGGET:
Jag startade arbetet med att berätta att vi skulle arbeta meden muntliga förmågan. Och eftersom många elever gillar emojis och lite pyssel så fick de dekorera sin anteckningsbok.

Sen gick jag igenom den första uppgiften, ”My Family” och ”Internet”. Jag förklarade hur WordSearchLive går till. Samtalet mellan eleverna handlar om ex ”My Family”. Alla elever har valt fem ord var kopplade till temat och antecknat dem i sin skrivbok. När de sedan börjar prata med varandra så ska de försöka få kompisen att säga de fem valda (hemliga) orden de antecknat. Lite som en klassisk Word Search på papper då du ska hitta och ringa in de hemliga/listade orden  

som uppvärmning lät jag alla elever samtala om sig själva (de blå korten som finns på bedömningsportalen).

För att få lite variation har jag bokat in oss i  ett annat rum, möblerat lite som ett café.

De som kände sig osäkra fick ingå i min grupp där vi hjälptes åt  

Tema-texterna har jag hittat på nätet men kommer inte ihåg var. 

Lotta Bohlin

Lärare: SV | EN
Klass: 6A, 6B, 6C

Liknande material

Back to top button